Projektet Social Frihet vilar just nu men du hittar gott om information här på sidan och på våran youtube-kanal!

Gästblogginlägg av Mikael – Min väg mot Social Frihet

Av: Nils Johansson

Tanken bakom Social Frihet har ju aldrig varit att det bara är för oss. Därför öppnar vi nu även upp bloggen för andra som vill ta sin utveckling till en ny nivå. Här har vi en kille som genom att dela med sig av sin utveckling här på socialfrihet.se hoppas kunna pusha sig extra och inspirera andra!

/ Nils

Låt mig introducera Mikael 🙂

Tjena!

Jag heter Mikael och är en 24-årig kille från Växjö som under en tid fram över kommer att ägna min fritid åt att träna social frihet, och gästblogga om min utveckling här på Socialfrihet.se.

 

Meditation_galleria

 

Jag kom i kontakt med begreppet Social frihet under våren 2013, i samband med att Social frihet show lanserades på Youtube. Jag hittade serien genom min kusin som tipsade mig om den, och tilltalades nästan direkt av budskapet. 

Under mitt liv så har jag ofta haft endel problem med blyghet som hindrat mig från att göra mycket av det som jag vill göra i min vardag; det har lett till deprissioner och nedstämdhet i långa perioder och nästan lite vänlöshet till och från. Därför så bestämde jag mig för att själv inleda en satsning på social utveckling efter att ha sett möjligheterna som Social frihet visade.

Mitt sociala experiment tog sin början under sommaren 2013, då jag och min kusin gav oss ut på Växjös fridfulla men tyvärr också ganska folktomma gator och utsatte oss för socialt känsliga saker. Vi sa hej till främlingar vi mötte på gatan, började smöra för kassörskor i butiker, gav tjejer komplimanger, mediterade i gallerior, m.m.

Nu under hösten så har träningen tyvärr avtagit, var på mycket av det jag övade på i somras gått allt mer om intet. Min kusin har heller inte längre tid att vara med.

Jag är dock fast besluten om att själv fortsätta att träna så snart som jag kan ta modet till mig, det vill säga, inom kort! 

Jag gjorde en checklista på ungefär 40 sociala saker som jag är rädd för, vilken jag senare skar ner till fem saker. Less is more, och ju fler alternativ man har, desto mer handlingsförlamad blir man inför att börja. De punkter jag har kvar är de viktigaste punkterna att träna på, enligt mig, och kan även ge en grundtrygghet inför mycket annat. 

Jag har inte för avsikt att själva träningen i social frihet, eller hobbyn om man så säger, ska bli någon del av min identitet så till den grad att jag blir Mr. Social frihet inför alla jag känner, nää… Träningen blir ett komplement till mycket av annan personlig utveckling som jag sysslar med, samt ett roligt och nyttigt inslag i min vardag.

Här är min lista över saker som jag under en tid fram över ska tvinga mig själv att göra tills det blir en vana: 

(Jag vill poängtera att allt måste göras i nyktert tillstånd, pluspoäng om det är dagsljus och helt vanlig vardag.)

– Säga hej till intressanta främlingar som jag möter på gatan.

– Gå fram och ge komplimanger till intressanta tjejer som jag inte känner.

– Gå fram och ge komplimanger till intressanta tjejer som jag inte känner och sedan fortsätta konversationen.

– Gå på krogen ensam och nykter, dansa och ha kul.

– Meditera på offentliga platser.

Jag kommer att träna under tretimmars pass tre gånger i veckan.

Jag kommer att behöva mycket tid för att komma igång. Eftersom jag tränar ensam så blir mitt  första svåra steg att få igång självdisciplinen.

Jag räknar med att börja med hejandet, fortsätta vidare med komplimangerna och till sist de längre konversationerna. Meditationen ska vara som uppvärmning fem minuter inför varje träningspass för att sluta bry sig om vad folk tycker. En beprövad metod som fungerar.

 

Vi hörs!

// Mikael